کاربرد و موارد استفاده از چاپ سنگ

چاپ روی سنگ کاربردهای متفاوتی در زمینه‌های گوناگون دارد برای مثال کاربرد آن در دکوراسیون داخلی برای بخش‌هایی مانند لابی هتل‌ها، دفاتر تجاری، سالن‌ها، رستوران‌ها و… امکان‌پذیر است.

علاوه‌بر دکوراسیون داخلی برای نماهای بیرونی در محیط باز مانند نمای ساختمانی هم می‌توان از این نوع چاپ بهره برد.

از موارد چاپ سنگ در مقیاس بزرگ‌تر، استفاده برای سنگ سالن‌ها، لابی‌ها، دیوار سونا، استخر، دیوارهای سرامیکی، تابلوهای سنگی و کف‌پوش‌ها است که نمایی متفاوت و جذاب را در محل کار و زندگی شما ایجاد می‌کند.

از دیگر مواردی می‌توان به چاپ تصویر و عکس روی سنگ برای هدیه و تزئین، چاپ نوشته‌های ماندگار روی سنگ، سنگ مزار برای یادبود عزیزان درگذشته، چاپ لوح یادبود، تقدیرنامه‌های سازمانی جهت تقدیر از افراد و… اشاره کرد.

امکان چاپِ رویِ سنگ به سنگ‌ها طرح و رنگ متفاوتی می‌بخشد که آن‌ها را برای هر نوع استفاده‌ای آماده کرده و تنوع استفاده از آن‌ها تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود.

به عنوان مثال آخر در این بخش به این نکته هم خوب است اشاره کنیم که با چاپ طرح‌های متنوع روی سنگ و استفاده از آن‌ها به عنوان دیوارپوش منزل، می‌توان خیلی راحت فضاها و بخش‌های مختلف خانه را از هم تفکیک کرد.

 

چاپ بر روی سنگ در مجتمع هنر نوین

در مجتمع چاپ دیجیتال هنر نوین از ترکیب رنگ‌هایی استفاده می‌شود که ماندگاری بسیار بالایی دارند و  با شستشوی عادی با شوینده‌های معمولی یا حتی استفاده از حلال‌های معمولی مانند تینر، پاک نمی‌شوند.

به همین دلیل هم می‌توان از آن در فضاهای بیرونی ساختمانی بهره برد. آن هم بدون کوچک‌ترین تغییری در رنگ و کیفیت چاپ تصاویر.

چاپ-روی-شیشه-چاپ-عکس-شخصی
تاریخچه چاپ روی شیشه

از چندین قرن پیش در شهر ونیز کارگاه‌های تولید و رنگ آمیزی شیشه وجود داشت که به همین علت در آن دوران بزرگترین مرکز چاپ روی شیشه محسوب می‌شد. در کشور ایران نیز خصوصا در دوران صفویه شیشه‌های رنگی و منقش جزء اصلی معماری محسوب می‌شد. در شهرهایی نظیر اصفهان، یزد، شیراز و… با نگاهی به بناهای تاریخی به جا مانده به شیشه‌های تزئینی بر می‌خوریم که نشان از قدمت چندین ساله این محصول در کشور ایران است.

البته جالب توجه است شیشه و آینه تزئین شده از ونیز به ایران آمده و در زمان دولت شاه عباس کشتی‌های حامل آن‌ها به سواحل جنوبی ایران وارد شده است. علاقه مردم ایران به شیشه‌هایی با نقش و نگارهای زیبا و رنگ‌های متنوع باعث شد تا استفاده از این محصول در ترکیب معماری و دکوراسیون اصیل ایرانی جایگاه خود را حفظ کند.

چگونگی چاپ روی شیشه

همان‌طور که مستحضر هستید ،شیشه سطح صاف، صیقلی و غیر قابل جذبی دارد؛ از همین رو باید از روش‌های نوین برای چاپ، برروی آن استفاده کرد. فناوری چاپ دیجیتال شرایطی را فراهم کرده تا چاپ متناسب با خاصیت نفوذ ناپذیری شیشه سازگار باشد. در این راستا اغلب از دستگاه‌های فلت بد یو وی بهره می‌گیرند.

پیشرفت تکنولوژی در صنعت چاپ، این امکان را فراهم کرده تا بدون نیاز به چسباندن استیکر بتوان هر تصویری را بدون محدودیت رنگی بر روی شیشه چاپ کرد. به عبارت دیگر چاپِ مستقیم روی شیشه،انجام می‌شود و نقش و نگارها توسط دستگاه‌های پیشرفته با روش‌های نوین بر،روی شیشه‌های کوچک و بزرگ با قابلیت ماندگاری بالا منقش می‌شوند.

ویژگی‌های جوهر چاپ روی شیشه

به منظور چاپ روی شیشه از جوهرهای مخصوصی استفاده می‌کنند که چسبندگی بالایی داشته باشند، تا روی شیشه به خوبی تثبیت شوند. برای افزایش چسبندگی جوهر معمولا پیش از چاپ، شیشه را کاملا تمیز می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا چسبندگی جوهر در حین چاپ بهبود یابد.

جوهری که در این فناوری استفاده می‌کنند فورا پس از پاشش قطره‌ای خشک می‌شود. خشک شدن سریع باعث جلوگیری از روان شدن رنگ و به هم خوردن طرح می‌شود. البته لازم به ذکر است خشک شدن کامل طرح چاپی با تابش نوری که حاوی اشعه UV باشد، انجام می‌گیرد.

هر چه کیفیت جوهر بیشتر باشد برای چاپ چند لایه و رنگین ایده‌آل‌تر است. کیفیت جوهر تاثیر به سزایی در تثبیت رنگ و ماندگاری طرح روی شیشه، دارد. چنان‌چه از جوهر مرغوب در این محصول استفاده شود، در شرایط آب و هوایی مختلف آسیبی نمی‌بیند و حتی نور خورشید نیز تاثیری در کدر شدن و یا رنگ پریدگی آن نخواهد گذاشت.

آیا می‌توان از چاپ روی شیشه در محیط‌های مرطوب استفاده کرد؟

گفتنی است جوهر مرغوب قابلیت شستشو را نیز به طرح روی شیشه می‌بخشد و این امر برای افرادی که به منظور پوشش شیشه‌های در معرض آلودگی از این فناوری استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی است.

امروزه برای چاپ روی شیشه با توجه به چاپ دیجیتال محدودیتی وجود ندارد و با بهره‌گیری از تکنولوژی می‌توان حتی این محصول را با کیفیتی انجام داد که در برابر رطوبت نیز ایمن باشد؛ از این رو برای محیط‌های نمناک از سیستم یو وی جت استفاده می‌کنند. در این روش چاپ، از رنگ‌های بدون حلال نیز کمک می‌گیرند که باعث می‌شود، در مجاورت با آب مقاوم باشد.

کاربرد چاپ روی شیشه

از محصولات این فناوری برای تزئین و یا اهداف دیگری نظیر تبلیغات استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن عبارتند از:

شیشه‌های پارتیشن در دفاتر و ادارات
انواع درب‌های ورودی، کشویی، تلسکوپی، یک یا چند لت از جنس شیشه
تابلوهای نفیس شامل تصاویر آتلیه‌ای
آب نماهای مختلف در ویترین‌ها و یا داخل آکواریوم‌ها و استخرها
و…

 

آشنایی چاپ روی سرامیک: از زمان‌های گذشته و دیرباز استفاده از کاشی و سرامیک مخصوصا در معماری ایرانی، رواج داشته و از ارزش بسیاری برخوردار بوده است. سرامیک و کاشی امروزه هم همچنان نقش خود را در معماری و زیباسازی دکوراسیون داخلی و خارجی حفظ کرده است. با پیشرفت تکنولوژی امکان چاپ انواع طرح‌ها با رنگ‌های مختلف روی کاشی‌ها و سرامیک به وجود آمده است که باعث شده استفاده از سرامیک‌ها تنوع و جذابیت زیادی به دکوراسیون اضافه کند. این جذابیت باعث شده تا علاوه‌بر دکوراسیون برای امور تبلیغاتی هم از سرامیک و چاپ طرح روی آن استفاده شود. امروزه از چاپ مستقیم روی کاشی و سرامیک برای تولید انواع تابلو کاشی، تابلو کاشی پازلی، لوح تقدیر و تندیس استفاده می‌شود. چاپ روی سرامیک یکی دیگر از انواع چاپ روی اجسام سخت است که با استفاده از دستگاه فلت بد یو وی انجام می‌شود و جایگاه خاصی در صنعت دکوراسیون و تبلیغات دارد.

 

در این نوع چاپ، جوهر مستقیما روی کاشی و سرامیک اعمال می‌شود و با تابش نور یووی خشک شدن جوهر اتفاق می‌افتد. با این روش رنگ جوهر ثابت شده و این ثبات رنگ حتی در زمان چاپ چند لایه هم حفظ می‌شود. با این ثبات رنگ جوهر، امکان چاپ برجسته روی سرامیک هم فراهم می‌شود.

 

کاربرد چاپ روی سرامیک

چاپ روی سِرامیک کاربردهای بسیاری دارد و از آن می‌توان کاملا هوشمندانه برای انجام تبلیغ هم استفاده کرد. نصب سرامیک در اماکنی که نصب هیچگونه تابلویی امکان‌پذیر نیست مانند حمام‌، استخر‌ها، سونا، جکوزی، اتاق انتظار، فضای بیرونی ساختمان و موارد مشابه اتفاق می‌افتد که این از مزایای جنس سرامیک است. برای تبلیغ در این مکان‌ها می‌توان از این چاپ استفاده کرد.

از چاپ سرامیک می‌توان برای خلق آثاری تزئینی استفاده کرد. برای مثال می‌توان با چاپ تصویر روی سرامیک آن را به عنوان یک قاب تصویری متفاوت عرضه کرد و یا با چاپ یک عکس روی چند کاشی از آن پازلی زیبا، درخشنده و با استحکام ایجاد کرد.

از دیگر استفاده‌های این نوع چاپ می‌توان به خلق لوح تقدیر اشاره کرد. این جنس از لوح‌های تقدیر کیفیت بسیار بالایی داشته و از ماندگاری طولانی و جذابیت بیشتری نسبت به لوح‌ تقدیرهای کاغذی برخوردارند.

از چاپ روی سِرامیک و کاشی برای ایجاد کاشی فانتزی مگنت‌دار هم می‌توان بهره برد. کاشی‌هایی با ابعاد کوچک مانند سایز ۵×۵، که از این اندازه‌ی کاشی می‌توان برای چاپ طرح‌های فانتزی یا چاپ تصاویر به صورت پازلی برای تبلیغاتی ماندگار استفاده کرد. این نوع تبلیغ قیمت بسیار مناسبی دارد و علاوه‌بر جذابیت ماندگار هم است.

چاپ-روی-شیشه-در-آشپزخانه-بین-دو-کابینت

 

از دیگر مواردی که از چاپ روی سرامیک استفاده می‌شود:

در پروژه‌های زیباسازی شهری
قابل استفاده در استخر، سونا، جکوزی و حمام
استفاده برای تابلو در فضای بیرونی ساختمان یا مغازه
جهت زیباسازی فضای بیرونی ساختمان‌ها
استفاده در پارک‌ها و مراکز تفریحی برای ثبت اطلاعات ساخت و…

از دیگر مزایای چاپ روی سرامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان چاپ هر عکس و تصویر بدون هیچ محدودیتی در طرح و رنگ بر خلاف کاشی‌های سنتی و سرامیک‌های صنعتی
مقاومت بسیار بالای رنگ‌ها و عدم تغییر رنگ و طرح به مرور زمان و عوامل محیطی
ظاهر زیبا و درخشنده
امکان چاپ در ابعاد دلخواه و بدون محدودیت حتی در ابعاد بسیار بزرگ
قابل استفاده در مناطق مختلف کشور با درجه دمائی متفاوت شامل سرد، گرم، بیابانی، مرطوب
و…

چاپ روی سِرامیک با دستگاه فلت بد یو وی

روش‌های مختلفی برای زیباسازی نمای ساختمان‌ها و چاپ روی کاشی و سِرامیک وجود دارد که بهترین روش مطمئنا روشی است که سطحی با رنگ ثابت به مخاطب ارائه دهد. انواع روش‌های این چاپ شامل روش‌هایی مانند روش چاپ فلت، روتوکالر و روش دیجیتال است.

یکی از روش‌هایی که برای چاپ روی کاشی و سِرامیک استفاده می‌شود و از مناسب‌ترین روش‌ها است، روش چاپ یو وی UV یا استفاده از اشعه‌ی فرابنفش است. با استفاده از این روش محدودیتی در ابعاد چاپ نخواهد داشت، طوری که امکان چاپ روی سطوح بیشتر از یک متر مربع هم میسر خواهد شد آن هم بدون محدودیت در رنگ و طرح به صورت یک تکه.

یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌های چاپ یو وی روی سطوح مختلف مخصوصا کاشی و سِرامیک امکان چاپ طرح به صورت برجسته است که زیبایی خاصی به طرح اجرا شده می‌بخشد.

 

خصوصیات چاپ روی سرامیک در مجتمع هنر نوین

مجتمع چاپ هنر نوین با سال‌ها تجربه و سابقه‌ی همکاری با برندهای مطرح کشور، افتخار دارد به ارائه‌ی خدمات چاپ روی کاشی و سِرامیک با بالاترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپردازد. خدمات چاپ روی سِرامیک در این مرکز با مشخصات زیر انجام می‌شود:

– استفاده از دستگاه چاپ فلت بد یو وی (flatbed uv printer)

– چاپ سرامیک تا ضخامت 10 سانتی‌متر

– انجام چاپ تصویر با وضوح کیفیت 1440 dpi

– انجام چاپ سرامیک تا ابعاد 254 در 122 سانتی‌متر

– چاپ 8 رنگ مختلف روی سِرامیک(6 رنگ + وارنیش و سفید)

– قابلیت چاپ موضعی رنگ سفید و وارنیش روی سِرامیک

مزایای چاپ روی سرامیک

استفاده از بهترین دستگاه و جوهری که برای چاپ سرامیک از آن استفاده می‌شود باعث ماندگاری بالای رنگ و جوهر روی سرامیک می‌شود. این ثبات رنگ در اثر شستشو هم ازبین نمی‌روی و می‌توان گفت چاپ روی سِرامیک قابلیت شستشو هم دارد. در چاپ مستقیم، جوهر به صورت کامل روی جسم تثبیت می‌شود و با این روش حتی با حلال‎‌های معمولی و تینری هم رنگ و جوهر چاپ شده، پاک نخواهند شد. این ثبات رنگ باعث شده از این چاپ بتوان در موارد زیادی استفاده کرد از جمله برای استفاده در محیط‌های بیرونی ساختمان‌ها.

مجتمع چاپ هنر نوین

مجتمع چاپ هنر نوین، سابقه‌ای بیشتر از 10 سال در این صنعت دارد و از چاپ‌خانه‌ای مجهز به دستگاه‌های پیشرفته‌ی چاپ، با کادری مجرب، متعهد و کارآزموده برخوردار است. این مرکز با سابقه‌ی همکاری با برندهای معتبر و مطرح کشور افتخار دارد همکاری با ادارات، موسسات، شرکت‌ها و مراکز را برای انجام چاپ روی سِرامیک در طرح‌های مختلف بپذیرد و سفارشات را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت برای شما انجام ‌دهد.

 


شنبه 14 دی 1398
بؤلوملر :